smit-kids-indonesie.reismee.nl

5 januari 2020, vertrek Bali & aankomst Java

Vandaag verlaten we Frannies Home in Ubud en vertrekken naar Villa Tanen in Jokyakarta. Atini is al druk bezig met spullen inpakken. Zullen vast de zenuwen zijn, Eerst maar eens ontbijten. Daarna koffers/tassen inpakken en om 11.00 met de auto naar het vliegveld. Onze vlucht vertrek om 14.50 dus alle tijd om er te komen. Het is niet superdruk met verkeer maar we zijn alsnog bijna 2 uur onderweg.

Op het vliegveld halen we de koffers uit de auto en wachten we op onze reisgezelschap: mama-Kris & Pieter. Ze zijn al in de vertrekhal en wij sluiten aan in de rij voor de beveiliging. Inchecken bij de Garuda-desk en met de boardingpass naar de gate. Volgens de borden is dit gate 1. We drinken iets in een restaurant en lopen daarna rustig naar gate 1. Hee, op gate 1 staat een andere vlucht. Er wordt opgeroepen dat onze vlucht vertrek van gate 2 en dat ze gaan sluiten. Vlug, vlug naar gate 2 … trap af …. in de bus … in het vliegtuig. Om dan te horen dat ze nog wachten op overstappers van een andere vlucht en we uiteindelijk 40 minuten later vertrekken.

We komen aan op het vliegveld van Jokyakarta. Hier geen bus maar lopen over het platform naar de aankomsthal. Bij de bagageband kan je op het tv-schem meekijken hoe de bagage wordt overgeladen. Ik zie onze koffers op een wagen liggen maar deze wordt uiteindelijk als één van de laatste uitgeladen. In de aankomsthal worden we opgewacht door onze chauffeur met een bordje "familie Edward". De chauffeur Joko is zeer vriendelijk en heeft een geweldige auto. Een soort privébusje met vliegtuigstoelen … Als we gaan rijden kijkt Matis zijn ogen uit. Hij zit hoog en kan nu alles zien. Auto's, scooters, vrachtauto's en bussen maar vooral veel verkeer samen. Tijdens de autorit komen we erachter dat de chauffeur Ibu Boen kent ( tante Boen dus ) Hij heeft er al heel vaak Nederlanders naar toe gebracht. We plannen gelijk maar de dagen in dat we hem nodig hebben: dinsdag naar de desa van Atini, donderdag de stad Jokyakarta, zaterdag naar tante Boen en zondag vroeg vliegen. De maandag, woensdag en vrijdag gaan we zelf indelen.

We komen door de vertraging in het donker aan bij Villa Tanen en een diner wordt een moeilijk verhaal. Dan maar uiteten. Onze chauffeur weet wel een goed restaurant in de buurt. Het is een echt Indonesisch restaurant en dus geen Europese menukaart maar wel Franse frietjes voor de jongens. Uiteindelijk eten we een heerlijke maaltijd voor rp 550.000 ( ongeveer 35,= ) Voldaan gaan we terug naar de villa, lekker slapen en zien wat morgen brengt.