smit-kids-indonesie.reismee.nl

Ubud, 3 & 4 januari 2020

Vrijdag 3 januari 2020

Na onze dagbesteding van gisteren aan de Bali-Zoo is het vandaag een dagje om het rustig aan te doen. Eigenlijk wil Diyan nog een keer terug naar een eerdere wandeling om dan de andere kant van het pad op te lopen. Het is niet vreselijk warm dus met een beetje mazzel zien we ook een een vulkaan liggen. Drinken mee, fototoestel en camera mee en op pad dan maar.

Binnen 15 minuutjes staan we al op de kruising van de eerdere wandeling richting Ubud maar nu gaan we dus de andere kant op wandelen. Bijna geen bomen aan de overzijde en dus zicht op een vulkaan …. of eigenlijk een hele rij vulkanen. Het zijn de vulkanen rondom het Beratan-meer waarbij de hoogste vulkaan Batukaru 2271 meter hoog is. Het pad is zeer goed begaanbaar en we lopen door een dorpje. Aan het eind van het pad lopen we nog een klein stukje rechtdoor om te zien of we nog een beter zicht kunnen krijgen. We gaan een doodlopend pad in maar het zicht wordt niet beter. Als we teruglopen worden we verrast door een wandelende tak in het hoge gras.

We lopen terug naar de weg en gaan rechts af om de doorgaande weg te vervolgen. Bij een brug loopt er een pad in misschien wel de richting van Frannies Home. Even kijken op google-maps waar we zijn. ( ik heb een kaart van de omgeving in google-maps gedownload en kan nu zonder kosten de kaart bekijken en zien waar we zijn ) We besluiten om het pad door het oerwoud te volgen. Op een kruising wordt er getwijfeld en kies ik een pad. De lianen hangen over het pad dus ik ga steeds meer twijfelen. We gaan de bocht om … een hek van een huis. "Papaaaaa, je stuurt ons verkeerd" Dus terug tussen de lianen door, het andere pad op. Weer een bocht en ….. we zijn bij de brug van onze eerdere wandeling. Nog 10 minuutjes en we zijn weer terug bij Frannies Home en het zwembad.

Zaterdag 4 januari 2020

De laatste dag in Frannies Home. Eigenlijk willen we niets maar een klein stukje lopen zijn we allemaal wel voor te vinden. We besluiten om langs de doorgaande weg verder omhoog te lopen. Hopelijk komt er een uitzichtpunt om de vulkaan Agung te zien liggen. Het is niet een superdrukke weg maar wel smal op sommige delen. Brommers staan geparkeerd, honden lopen los en toeristen op e-bikes of scooters passeren ons. Onderweg komen we twee redelijk grote tempels tegen en met gepaste kleding zou je deze kunnen betreden. Wij kijken wel vanachter het hek naar de mooi beschilderde deuren en tempeltjes. Diverse sawa's worden gepasseerd maar er komt geen uitzichtpunt. De jongens worden het een beetje zat dus lopen we terug naar beneden. Onderweg halen we nog wat in een plaatselijk supermarkt. Hier worden we verrast door een goed Engels sprekende verkoopster die gelijk helemaal weg is van onze jongetjes. Uiteraard wordt ook Atini weer uitgehoord. We nemen afscheid en lopen terug naar Frannies Home.

We staan onderaan de trap bij Frannies Home en zijn één paadje nog niet ingegaan. Het is doodlopend maar je weet nooit wat je tegenkomt. We lopen het pad af , passeren een huis en komen bij één van de mooiste sawa's die we tegen zijn gekomen afgelopen dagen …. Gewoon beneden bij onze villa dus. Foto's maken en een stukje film. Dan terug naar de villa en weer heerlijk in het zwembad. Morgen vliegen we naar Java, het geboorteland van Atini. Benieuwd wat ons dat gaat brengen.

Barbara

Het klinkt en oogt als een fijne eerste etappe van jullie reis. Een goede reis naar Java gewenst, ben met jullie heel benieuwd! Liefs uit Utrecht

mama

Weer een mooi verhaal,en mooie foto/s.Volgens mij worden ze steeds bruiner heerlijk om ze zo te zien.We wensen jullie een hele goede vlucht naar Java en vergeet de pilletjes niet voor Diyan.

Pa van Keulen

Jullie hebben ons weer fantastisch laten mee genieten.
Eigenlijk vind ik het heel bijzonder dat Diyan voorstelt om een bepaalde route te lopen. Of de jongens ook genieten.
En dan morgen naar Midden-Java. Ik hoop dat jullie ervaringen daar net zo positief zijn als op Bali.
Met een lieve groet voor jullie vieren. En ook aan Kris en Piet.

Franny van de Weerd

Dank voor het delen van jullie ervaringen, voor mij herkenbare plaatsen en herinneringen.
Wens jullie alle goeds voor 2020. Heerlijk nu op Java te zijn. Het eiland waar ik in 1942 geboren ben.
Lieve groet, Selamat tahun baru.
Terima kasih,
Franny van de weerd