smit-kids-indonesie.reismee.nl

Ubud, 28,29 & 30 december 2019

Zaterdag 28 december 2019

Ook vandaag besluiten we om Ubud te bezoeken en laten ons wederom afzetten door onze privé-chauffeur. We wandelen vanaf het Ubud Palace richting Monkey Forest om de Coco-supermarkt te bezoeken. Hier waren wij al geweest op onze allereerste dag voor een paar kleine boodschappen. Heel fijne supermarkt. Zelfs Nutella staat in het vak. We bezoeken Monkey Forest niet omdat Matis loslopende dieren niet zo prettig vind. Wel een leuke wandeling langs het oerwoud. Als we de supermarkt hebben bezocht lopen we via de andere kant weer terug richting het centrum. We lunchen voor de 2e keer bij Union en laten ons ophalen bij Ubud Palace.

Zondag 29 december 2019

Vandaag voor het eerst de sawa's achter onze villa's bezocht. Hier een klein stukje gewandeld om te eindigen op een kleine desa. Het valt mij op hoe vaak Atini wordt aangesproken door wildvreemde mensen. Ze wordt dus wel herkent als Indonesiër.... Terug bij de villa wacht ons het zwembad.

Maandag 30 december 2019

Volgens google-maps moet het mogelijk zijn om vanaf Frannies Home de mooie wandeling tussen de sawa's te maken. Dus klaarmaken voor vertrek en gaan. Heel belangrijk bij 30+ is drinken. Ook al zullen we vele warung's ( mini-winkeltjes ) tegen komen. Het eerste stukje is het zelfde als onze wandeling van gisteren. Bij de kruising die doodloopt op een desa gaan wij linksaf , lopen een stukje en komen bij een brug aan onze linkerhand. Wij steken deze over en komen ná een korte klim bij de sawa's uit. Een betonnen pad maakt het wandelen een stuk aangenamer want het is stiekum toch ongeveer 3,5 km naar Ubud in afdaling.

Wij zijn niet alleen op dit pad: wandelende toeristen, toeristen op scooters, op mountain-bikes en allemaal op een pad van ongeveer 50 cm breed. Oftewel regelmatig op het randje van de sawa's staan. Veel filmen en fotograferen onderweg want het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. Ondanks de bewolking komen ook een paar vulkanen in zicht in de richting van Gunung Bratan. Ook hier weer veel aanspraak …. Onderweg lunchen we bij Café Pomegranate met een mooi uitzicht over de sawa's en een heerlijke verse pizza … Tja , even iets anders dan rijst. Bij het verlaten van onze lunchstek moeten we een beslissing nemen: doorlopen naar Ubud en terug met een taxi of teruglopen ongeveer een uur ...

We besluiten om door te lopen naar Ubud en worden regelmatig verrast door een mooi uitzicht. Onze wandeltocht eindigt in één van de drukke hoofdstraten. We lopen in de richting van het Ubud Palace in de hoop daar een taxi te vinden. Helaas voor ons staat het verkeer muurvast en besluiten we om langs de hoofdweg terug te lopen naar Frannies home, dus nogmaals 3,5 km. Atini neemt Matis een deel op haar schouders en uiteindelijk komen we terug bij de villa. Ik kijk op de klok; we vertrokken rond 9.00 en het is nu 15.30, dus meer dan 6 uur onderweg en zo'n 8 km in totaal gelopen met 2 jongetjes.... Dat is een duik in het zwembad wel waard.

Morgen gaan we naar Dalung , het huis van onze vrienden: mama-Kris en Pieter en familie van mama-Kris. Oudejaarsavond zullen wij vieren in onze eigen villa maar zijn wel gewaarschuwd voor de geluidsoverlast van het jeugdhonk naast de villa. Ach dan luisteren we gewoon de Top 2000 en slapen we in de verst gelegen slaapkamer.